ديني ٣قسمت٢

فرهنگی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
سلام علی آل یس سلامی چو بوی خوش آشنایی به وبلاگ صبح امیدخوش آمديد
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



مفيد ترين مطلب را انتخاب كنيد.

ديني ٣قسمت٢
نویسنده : خدیجه
تاریخ : پنج شنبه 10 اسفند 1391

  

 
 
1- آیات زیر راترجمه كنید ( 5/1 ) الف : فاتقوا اللّه واطیعون ب : ووصینا الانسان بوالدیه احسانا ج : لانفرق بین احد منهم و نحن له مسلمون
 
ترجمه هر بخش 5/0 نمره دارد. (به ترجمه تحت‌اللفظی نیز نمره تعلق می‌گیرد.
2- پیام آیات زیر را بنویسید . ( 5/1 ) الف : ان الارض یرثها عبادی الصالحون ( زمینه پیام : خواست و وعده الهی درباره پایان تاریخ ) پیام .......................... ب : من كان یرید العزه فللّه العزه جمیعا ( زمینه پیام : سرچشمه عزت از نظر قرآن كریم ) پیام : ............................... ج : و من آیاته ان خلق لكم ازواجا لتسكنواالیها ( زمینه پیام : یكی از زمینه های طبیعی تشكیل خانواده ) پیام : ...............
 
پاسخ هر بخش 5/0 نمره دارد. الف: پیروزی بندگان صالح (جبهه حق) است. ب: همه عزت از آن خداست. ج: نیاز به آرامش و انس رو حی با همسر است( که در این آیه ذکر شده ) به عبارات دیگری که همین معانی را برساند نمره تعلق می‌گیرد.
3- با توجه به آیات به سوالهای زیر پاسخ دهید . ( 2 ) الف : وانزلنا معهم الكتاب والمیزان لیقوم الناس با لقسط ( و با آنان كتاب و میزان را نازل كردیم تا مردم قسط را به پا دارند ) - چرا ولایت و رهبری از پایه های دین اسلام شمرده شده است ؟ ب : ولا تكونوا كالذین نسوااللّه فانسا هم انفسهم ( از آنانی نباشیدكه خدا را فراموش كردند پس خود آنه را از یادشان برد ) - از یاد بردن خود چه معنایی دارد و شامل كدام خود می شود ؟
 
پاسخ هر قسمت 1 نمره دارد. بخش الف: ص 54 قسمت ب بخش ب: یعنی بی‌توجهی به خود اصیل (بی‌توجهی به نیازها، ارزش‌ها و هدف‌ها) – شامل خود اصیل و عالی انسان است، زیرا این « خودی است که طالب ارزش‌ها و هدف‌های بی‌نهایت و خوبی‌های مطلق است.
4- دو جدول زیر را كامل كنید . ( 2 ) 
جدول شماره یك
دو اقدام ائمه در خصوص مرجعیت علمی1- 
2-
دو مورد از مجاهدتهای ائمه برای برقراری حكومت عدل1- 
2-
جدول شماره دو
دو راه شناخت فقیه واجد شرایط ( مرجع تقلید )1- 
2-
دو ویژگی مرجع تقلید1- 
2-
 
هر جدول 1 نمره دارد. هر بخش آن 25/0 نمره دارد. اقدامات مرجعیت علمی: تعلیم و تفسیر قرآن کریم، حفظ سخنان و سیره‌ی پیامبر - پاسخ به مسایل جدید و نیازهای نو، تربیت شخصیت‌های اسلامی. ( 2 مورد ذکر شود) مجاهدت برای برقراری حکومت: عدم تأیید حاکمان- معرفی خود به عنوان امام برحق، آگاهی بخشی به مردم- انتخاب شیوه‌های درست مبارزه. (2 مورد ذکر شود) راه شناخت فقیه: خود ما تشخیص دهیم، دو نفر عالم مورد اعتماد تشخیص دهند، یک فقیه مشهور باشد. ویژگی مرجع: با تقوا و عادل، زمان‌شناس، اعلم (داناتر از دیگران) (2 مورد ذکر شود.)
5- جاهای خالی را با كلمات و عبارتهایمناسب پر كنید . ( 2 ) الف : جامع ترین نیاز انسان ...................... است ، اگر عقل اطلاعات كافی نداشته باشد حكم آن ..................... نیست . ب : پویایی جامعه شیعه به دو عامل وابسته بوده است : الف : ....................................... ب : ....................................... ج : امام علی ( ع ) فرمودند : مردم دنیا دو دسته اند ، یك دسته به بازار جهان می آیند و............................................... دسته ای دیگر دراین بازار ............................................... د : نباید فاصله ای بین ............................ و ............................... زیاد شود و تشكیل خانواده به تأخیر افتد .
 
هر پاسخ 25/0 نمره دارد . عبارت داخل پرانتز نیز صحیح است. الف: کشف راه درست زندگی 25/0 - جامع (کامل) 25/0 ب: گذشته سرخ (اعتقاد به عاشورا) 25/0 - آینده‌ی سبز (باور به مهدویت) 25/0 ج: خود را می‌فروشند (برده می‌شوند ) 5/0 - خود را می‌خرند (آزاد می‌کنند) 25/0 د:بلوغ طبیعی و فکری 25/0- ازدواج 25/ 0
6- چرا اكنون ادیان مختلفی در جهان وجود دارد ؟ ( 1 )
 
ص26 - ذیل سئوال مذكور نمره به محتوای کلی پاسخ تعلق می گیرد . منشاء اختلاف و چند دینی آن دسته از رهبران دینی بوده‌اند که با آمدن پیامبر جدید، در مقابل دعوت او ایستاده او را به عنوان پیامبر نپذیرفته‌اند. ذكر مثال
7- چه رابطه ای میان ختم نبوت و نوع معجزه پیامبر اكرم ( ص ) است ؟ ( 1 )
 
ص 39 – ذیل عنوان ختم نبوت و معجزه جاویدان نمره به محتوای كلی پاسخ تعلق می كیرد ، گرچه با حجم كمتری پاسخ داده شود . از آن‌جا که پیامبر اکرم (ص) آخرین پیامبر و تعلیمات ایشان برای همه‌ی زمان‌ها و دوران‌های بعد از اوست، سند نبوت و حقانیت او نیز به‌گونه‌ای است که در همه‌ی زمان‌ها و دوران‌ها حاضر است و هم ‌اکنون نیز مخالفان را به آوردن سوره‌ای مانند سوره‌های خود دعوت می‌کند. اگر معجزه پیامبر (ص) از نوع کتاب و علم و فرهنگ نبود، نمی‌توانست شاهدی حاضر بر نبوت ایشان باشد.
8- این جمله را تحلیل كنید : « منتظران مصلح جهانی خود باید صالح باشند » ( 1 )
 
نمره به محتوای کلی پاسخ تعلق می گیرد و ضرورتی ندارد تمام این پاراگراف نوشته شود . شخص منتظر انسان مشتاقی است که نسبت به مطلوب خود شوق دارد.خواهان آن است . یعنی در مطلوب و مقصود خود خصوصیاتی می‌یابد که آن خصوصیات برای او زیبا و دوست‌داشتنی است و به همین جهت مشتاق و منتظر دیدن اوست. اگر حقیقتاً آن خصوصیات که یکی از آن‌ها مصلح بودن است برای انسان منتظر زیبا باشد. این شخص نیز می‌کوشد خود را به آن آراسته کند و گرنه انتظار او راستین نخواهد بود. نمره به محتوای کلی پاسخ تعلق می‌گیرد و ضرورتی ندارد تمام این پاراگراف نوشته شود.
9- دو فایده از فواید معلوم بودن مشخصات امام زمان ( عج ) و حضور ایشان در جامعه را بنویسید . ( 1 )
 
ذكر هر فایده ( 1 نمره ) ص 120 ذیل عنوان موعود در اسلام به شماره های اول تا چهارم . اول این که هر ماجراجوی فریب‌کاری که بخواهد خود را مهدی موعود معرفی کند به زودی شناخته می‌شود و مردم هوشیار فریب او را نخواهند خورد . دوم این که پیروان آن حضرت ، امام خود را حاضر و ناظر بیابند و بدانند که ایشان از اعمال شیعیان آگاهند و از فداکاری‌ آن‌ها اطلاع دارند. سوم این‌که آنان احساس می‌کنند که با امام حاضر و ناظر خود می‌توانند گفت‌وگو کنند و خواسته‌های خود را بیان کنند و برای به دست آوردن رضایت ایشان با امید تلاش کنند. چهارم این که جامعه به صورت‌های گوناگون از هدایت‌های امام برخوردار شوند.( دو مورد ذكر شود )
10- چرا می گوییم خانواده یك نهاد طبیعی است و متفاوت با سایر نهادهای اجتماعی است ؟ ( 1 )
 
ص 164 پاراگراف اول خانواده یک نهاد طبیعی و لازمه‌ی خلقت انسان است و بدون این نهاد ، حیات و تکامل انسانی با خطر جدی روبه رو می‌شود . به عبارت دیگر تشکیل خانواده زمینه‌های طبیعی دارد و این زمینه‌ها ، زن و مرد را به هم نزدیک می‌کنند و سبب شکل‌گیری خانواده می‌شود. ( نمره به محتوای کلی تعلق می‌گیرد و عین عبارت لازم نیست.)
11- چرا اسلام اذن پدر را برای ازدواج دختر ضروری می داند ؟( 5/1 )
 
ص 170 پاراگراف چهارم: کافی است فقط به محتوا اشاره شود. لطافت‌های روحی و ظرافت‌های عاطفی دختر، آن‌گاه که در فضای محبت و علاقه‌ی جنس مخالف قرار گیرد، احتمال نادیده گرفتن برخی واقعیت‌ها و کاستی‌ها را به دنبال دارد. به خصوص که دختران به خاطر حیا و عزت نفس قوی خود در ازدواج پیش‌قدم نمی‌شوند. طلب درخواست از طرف پسر و پذیرش از جانب دختر است. در چنین مواقعی، پدر که بر احساسات خود غلبه دارد و نیز دارای تجارب فراوان و شناخت کامل از جنس مرد است، می‌تواند به‌سان باغبانی از گل لطیف و ظریف خویش مراقبت کند و به راهنمایی او بپردازد.
12- ولایت معنوی چیست ؟ این مسئولیت در عصر غیبت بر عهده چه كسی است ؟ ( 5/1 )
 
ص 133 ذیل به عنوان ولایت معنوی امام در عصر غیبت کبری ( مفهوم زیر را رسانده باشد كفایت می كند ) ولایتی که خداوند به پیامبر اکرم (ص) و ائمه‌ی اطهار (ع) داده است به خاطر آن است که امام به آن درجه از کمال رسیده که به اذن خدا عالم غیب را مشاهده می‌کند و بر اسرار هستی آگاهی دارد. باطن انسان‌ها برای او آشکار بوده و به اذن الهی به آنان در مسیر تعالی یاری می‌رساند. (1 نمره) بر عهده‌ی امام زمان (عج) «5/0 نمره»
13- سه نكته مهمی كه از نزول آیه تطهیر ( انما یرید اللّه لیذهب ... ) به دست می آید را بنویسید. (5/1)
 
ذکر هر مورد 5/0 نمره 1- این واقعه عصمت حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه (س) و امام حسن و امام حسین (علیهم‌السلام) را اعلام می‌کند. 2- اهل بیت به معنای خاص یعنی اهل بیت مطهر و معصوم فقط همین پنج نفر از خانواده‌ی پیامبر هستند. 3- با توجه به عصمت اهل بیت سخن و عمل آنان معیار و ملاک است و اگر درباره‌ی احکام یا معارف نظری ارائه کردند آن نظر برای حجیت دارد و باید عمل کنیم و بپذیریم.
14- نظام اسلامی و سایر حكومت های دموكراتیك را با یكدیگر مقایسه كنید . (5/1 )
 
ذکر ویژگی‌های نظام اسلامی و حکومت دموکراتیک هر کدام 75/0 نمره دارد. مبنای نظام اسلامی : حاکمیت اراده و قانون الهی بر همه‌ی بخش‌های جامعه با خواستار قبول مردم (مردم سالاری دینی) مبنای حکومت دموکراتیک: خواست اکثریت مردم برسرنوشت جامعه حاکم است نه فرد یا گروهی خاص. هدف نظام اسلامی: فراهم آوردن بستر عدالت ا جتماعی برای رشد وتعالی مردم هدف حکومت دموکراتیک: تأمین خواسته‌های دنیوی مردم، مخالفت‌یابی‌تفاوتی نسبت به ارزش‌های الهی
 




:: موضوعات مرتبط: دین و زندگی 11 , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان صبح امید و آدرس tagbakhshiyan1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 1220
:: کل نظرات : 3317

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 22

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 27
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 358
:: بازدید ماه : 6326
:: بازدید سال : 25996
:: بازدید کلی : 327702

RSS

Powered By
loxblog.Com